Søg

PROFIL

Kunstneren som er dedikeret til erotisk kunst, Birgitte Evelyn, har altid været fascineret af menneskekroppen. Tilbage i tiden var hun en af Danmarks bedste bodybuildere, og hun nåede helt til tops som dansk og nordisk mester. Kort efter valgte hun imidlertid at forlade denne sport til fordel for fitness, fordi der her blev lagt mere vægt på det feminine kropsudtryk frem for det mere og mere kraftfulde muskeludtryk.  

Og kvinderne på Birgitte Evelyns erotiske malerier er netop meget feminine. Kvindekroppen fungerer som en katalysator for nydelse og lyst, og Evelyns erotiske værker afspejler den intense sensualitet og erotik, som kan opstå i spændingsfeltet mellem mennesker. Billederne er som en kinesisk æske, hvor motivet giver næring til en tanke, der igen puster til fantasien.

Det feminine aspekt er i centrum, og Birgitte Evelyn har igennem en årrække skabt en unik figurativ udtryksform, som giver et indblik i kvindens lystunivers. Manden er i billederne ofte mere tilbagetrukket end kvinden, men i høj grad nærværende. Det gennemgående indtryk af manden er ofte anonymiseret, uden hår på hovedet, af og til også uden ører.

Figurer og stemninger findes i grænselandet mellem fantasi og virkelighed, hvor lysten og sensualiteten bliver skildret i alle dens facetter. Ofte er det den inderlige kærlighed, der bliver levendegjort, undertiden tilsat et stænk råhed eller humor, og helhedsindtrykket er livsbekræftende vitalitet.

Figurerne eller kompositionerne i billederne er ofte meget fremme i lærredet, nærmest som om de kommer en i møde. Denne imødekommende virkning skyldes i stor udstrækning den måde, Birgitte Evelyn holder fokus på den sensuelle stemning, kropsdel eller figur, som hun vil have til at udfylde, nærmest sprænge lærredet. Det er, som om hele menneskekroppen ikke har betydning i dette formsprog.

Billederne er ikke malet fotografisk nøjagtige, men små detaljer og det maleriske udtryksform får personerne på lærredet til at virke spillevende og giver en lyst til at række hånden ud og røre ved den vildfarne hårlok, de sensuelle former eller blot en lille detalje, man har set sig særlig forelsket i.

Farverne bevæger sig fra glødende hudfarver til nuancer, der tangerer det sort-hvide.  Som kontrast til disse farver, og figurerne i billederne, benytter Birgitte Evelyn hyppigt en enkelt markant farve, ofte en provokerende rød, der suger beskuerens blik til sig og fastholder det et øjeblik, før resten af billedet folder sig ud. Man fornemmer også tydeligt de mange lag af maling, som lærredet er blevet tilført, indtil det færdige resultat fremstår med sin glød og unikke udtryksform.

Man fornemmer, at der mellem Birgitte Evelyn og modellen er et tæt samarbejde. Det kræver stor gensidig respekt og åbenhed i hele arbejdsprocessen, hvis den intime stemning, som kunstneren vil have frem i sine malerier, skal lykkes.

Birgitte Evelyn præserverer det sitrende øjeblik, hvor den venstre hjernehalvdel kobler fra, og kroppen giver sig hen til den rendyrkede nydelse. Malerierne dvæler ved den bagoverbøjede nakke, den halvåbne mund, håndens kærtegn. Et blik, et favntag, et fragment af kroppen levner plads til egne fortolkninger.

Mange vil gerne fastholde dette særlige intime øjeblik, og et erotisk maleri af Birgitte Evelyn virker som en bestandig påmindelse om ikke at glemme erotikken, kærligheden og legen i hverdagen.

Birgitte Evelyn er som den eneste danske kunstner repræsenteret i ”The Association of British, Commonwealth and European Erotic Artists ABCEEA, der formidler udstillinger af erotisk kunst på verdensplan. Medlemskabet giver unikke muligheder for et internationalt samarbejde omkring udstillinger på tværs af kloden.

Scroll to Top